2012年6月2日土曜日

遥かなるロシア ヤクート人



民族衣装で踊るサハ人
寒い所を恐れる私ですけれど、シベリアまで行かなくてもモスクワでヤクート人と会うことができました。

ヤクート人という民族名称はロシア人がつけた名前であり,彼らの自称はサハ人と言います。

彼らの地を「サハ共和国」と申します。共和国と言っても州程度の自治権で、独立国ではありません。

モスクワで会った彼女を私はてっきり日本人だと思って、日本語で話しかけてしまいました。
同行していた日本人の若者に、こんな感じの東洋人が住んでいるシベリアって東洋的?
と聞いたら、即座に「いえ ロシア的です」と返事が返ってきました。

そうですね。
ヤクート人たちが住んでいた寒い土地には、彼らよりも沢山のロシア人が移住してきたのですものね。

ヤクート人たちは大国に何度も抵抗したけれど、つぶされてきた過去がありました。
そして寒い寒い、北へ北へと追いやられていったそうです。

アメリカ インディアンとよく似た道のりでしたし、この地はアメリカ インディアンの先祖の地でもあります。

今はまたこの永久凍 土に眠る宝物に、周辺諸国の熱い目が注がれています。

ヴァイカル湖、タイガ、ツンドラ、トナカイ、共にあった土着の民に永久の幸がありますように。

I don't like  cold place like Siberia but I was able to meet   Yakut people in Moscow without   go to  Siberia.Yakutian ethnic name is the name that the Russians have given them, and people say their self-proclaimed Saha. "Republic of Saha" their land. this is state of autonomy, but it is not an independent country .
I met her in Moscow. I thought she is Japanese.I asked Japanese yang man who was with her.
"Siberia must be a very oriental kind." his  answer was returned as "No, very much Russian" immediately.
You are right.
The land is cold where Yakut people lived, a lot of Russian people emigrated who's population  are more than Yakut people.

Yakutia  people were  many times the resistance to big power but has been crushed.
They were pushed to the north and north. It was a way similar to American Indians, this land is also the land of the ancestors of American Indians. Treasure in this forever to sleep frozen soil, hot eyes have been from neighboring countries
 People, taiga, tundra, reindeer stay there forever

0 件のコメント:

コメントを投稿