2013年4月11日木曜日

遥かなるロシア 誕生日の歌 チェブラーシカ(Чебурашка、Cheburashka)



KFCとチェブラーシカ

娘の誕生日の準備をしていたら、夫がロシアの誕生日の歌の一部を思い出し口ずさんでおりました

当時同居人であったロシアの若者たちは、お祭り騒ぎが大好きで、誰かの誕生日ともなればこの歌を口ずさみながら、朝からケーキを作り始めました。

カーチャのサプライズ パーティー密かに予定されたある朝のこと小さかった息子が 「今日はカーチャサプライズパーティーがあるよ」 とカーチャノがそこにいるにもかかわらず、良く大きな声でお知らせをしたので、みんなが寄ってたかって 「静かに! シーッ!」 と言うので、ますますうろたえた息子は 「カーチャのサプライズ パーテーだなんて言わなかったよ。カーチャの。。。。 ワーン」 誰もがなすすべもなくゲラゲラ笑ってしまいました。

夫も私も誕生日を公表するには気恥ずかしかったのですけれど、この子達のお祭り好きのために付き合ったりしました。

その度に、彼らはこの歌を楽しげに歌っていました。

にこの歌は、ロシアの有名なアニメーション ”チェブラーシカ” の中でワニゲーナがていた誕生日の歌とました。

日本人にとっては誕生日の歌としては暗いとれるのですけれど、ロシアの若者たちは実に楽しげに歌っておりました。
   
 http://www.youtube.com/watch?v=ILRe9dHyby8&feature=related
雨がザアザア
街はびしょびしょ
道は小川のよう
だけど陽気な
僕の心の中は
晴れた青空


アコーディオンを 弾きながら
僕は唄うよ 今日も
毎日が 誕生日なら
とても しあわせ!

(2)
魔法使いが
青いヘリコプターで
お祝いに かけつけた
僕の誕生日の
プレゼントは
500本のアイスキャンディー
  
One day We were preparing for our daughter's birthday, my husband  remember some of the songs hum of Russia's birthday.         
 
young people of Russia, who were living with us at the time, they loved any kind of party, the day some one's birthday they began to make a cake in the morning  humming this song.
One morning our  son was small, "Today there are Kata's surprise party," who declared even She was their , everyone  trying to stop him  "Hist! quiet boy!" poor boy became panic "I did not say it surprises party for  Kata..... Waan "
My husband and I 
were not excited  to publish our own birthday , but we liked to make them to enjoy、
cerebrate our birthday together.
In every time, they were merrily singing this song.
Later I found out this song,  that was sung by crocodile Gena in the Russian famous animation  "Cheburashka" .  
 For the Japanese being told as a birthday song, this song is a dark, but young people in Russia they were really sing merrily.
     http://www.youtube.com/watch?v=ILRe9dHyby8&feature=related

         

                    Rain
                    Soaked city
                    Road is like a river
                    But I'm cheerful
                    Is in my heart
                    Blue sky on a sunny
                    While playing the accordion
                    I sing today
                    If the daily birthday
                    So happy!
                    (1)
                    Is witch
                    Blue helicopter
                    I rushed to celebrate
                    For my birthday
                    Ice candy gift of 500

0 件のコメント:

コメントを投稿